Dierenhulpverlening Woerden e.o.

Wat is uw vraag?

  • Ik ben mijn huisdier kwijt
Bent u uw huisdier kwijt, dan kunt u in de lijst met gevonden dieren nakijken of wij uw dier mogelijk gevonden hebben of er een melding over gehad hebben. Als dat zo is, bel dan naar ons alarmnummer: 0348-414242 zodat wij u kunnen vertellen hoe het met uw dier is, waar het zich bevindt en hoe wij u kunnen herenigen met uw dier. Het kan namelijk nog bij de melder zijn, in ons asiel zitten, maar ook ergens anders zijn.

Dier als vermist opgeven
Staat uw dier niet in die lijst vermeld, dan kunt u via het volgende formulier uw dier bij ons aanmelden:

Meld vermissing

Uw dier kwijt, maar u wilt het niet opgeven?
Vrij regelmatig horen we van mensen die hun dier kwijt zijn dat ze het niet nodig vinden om het (direct) als vermist te registeren. Men houd onze website met gevonden dieren wel in de gaten. Of ze verwachten dat wij hun dier wel bij hen terug brengen omdat hun dier voorzien is van een chip.

Dat is uw keuze, maar wij vinden het erg jammer. Natuurlijk komt het dier wel weer bij de eigenaar terug. Maar niet nadat onze dierenambulance het dier heeft opgehaald. Dat betekend voor onze vrijwilligers extra werk en voor de eigenaar zijn er dan kosten aan het ophalen verbonden. Was het dier opgegeven als vermist dan was de kans groot geweest dat we de match hadden kunnen maken op het moment dat het dier als gevonden wordt gemeld. Zeker als we een foto van het vermiste dier hebben. Dan is het vaak binnen een paar minuten en zonder kosten te maken opgelost.

Buiten ons werkgebied
Woont u niet binnen ons werkgebied, dan kunt u uw dier beter als vermist opgeven bij de dierenambulance in uw regio. Via de website dierenregistratie.nl kunt u de gegevens van de dierenambulance in uw buurt opzoeken. Is er een kans dat uw dier in onze regio gevonden wordt, dan kunt u de vermissing van uw dier natuurlijk gewoon ook bij ons opgeven.

Amivedi
Het is altijd verstandig om uw dier ook aan te melden bij Amivedi. Zij houden landelijk de registratie van gevonden en vermiste dieren bij. Mocht uw dier om één of andere reden ergens anders in Nederland gevonden worden, dan kunnen zij hopelijk de match met uw dier maken.

Chip
Steeds meer dieren zijn voorzien van een microchip. Zo'n chip kan kan de dierenambulance uitlezen en daarmee de eigenaar van een gevonden dier achterhalen. Zo kan voorkomen worden dat een gevonden dier in een asiel moet zitten totdat de eigenaar zich meld.
Het komt echter ook steeds vaker voor dat de registratie achterhaald is en er niet werkende of oude telefoonnummers bij staan. Bent u uw dier kwijt dan is het zeker verstand om te kijken of de registratie van de chip van uw huisdier nog actueel is. U kunt dat zelf bijvoorbeeld via chipnummer.nl nakijken.
  • Ik heb een wilde vogel gevonden
Jonge vogeltjes met veren
Jonge vogeltjes met veren vallen niet uit het nest, maar hebben eigenlijk altijd gewoon zelf het nest verlaten omdat ze daar aan toe waren. Een jonge vogel die het nest verlaat kan meestal nog niet, of nog niet goed vliegen. Ze moeten de kans krijgen om dat ongestoord te leren samen met hun ouders die vaak in de buurt zijn. Het is bijna altijd verstandig om het dier te laten zitten. Als u het reeds gepakt heeft, kunt u het het beste zo snel mogelijk terug te zetten op de vindplaats.

De meeste vogels zullen in een paar dagen wel met hun ouders mee kunnen vliegen. Bij sommige soorten, zoals merels en uilen kan het wel een paar weken duren voordat de vogels goed kunnen vliegen en op eigen benen kunnen staan. Tot die tijd krijgen ze assistentie, bescherming en (bij sommige soorten) voedsel van hun ouders. Maar die durven vaak niet in de buurt te komen als er mensen bij zijn. Haalt u een jong weg, dan zullen de ouders ook snel vertrekken.
Het in de buurt zijn van katten of andere gevaren zou geen reden moeten zijn om dan maar de dieren van straat te halen. De dieren moeten leren in de natuur te overleven en omgaan met gevaren is daar een onderdeel van. U kunt hoogstens een beetje helpen door uw eigen kat weg te houden. Of een vogeltje iets veiliger te zetten als het wel erg gevaarlijk zit. Zet het dan zeker niet meer dan 5 meter van de plaats waar u het vond, anders raken de ouders het mogelijk kwijt.

Jonge eendjes
Moeder eenden blijven niet altijd bij hun jongen. Die moeten ze soms alleen laten. Om eten te zoeken, maar meestal omdat ze verstoord worden door o.a. andere eenden. Meestal zal zo'n moeder snel weer terugkomen. Is het zeker dat de moeder doodgereden is dan moet er wel iets gebeuren want echte jonge eenden overleven het niet zonder moeder.

Kale jonge vogeltjes
Kale jonge vogeltjes hebben vrijwel geen kans om te overleven als ze naar een vogelopvang gebracht worden. Het opvoeden van deze diertjes is een secuur werkje wat alleen de ouders goed onder de knie hebben. Er kan geprobeerd worden om jonge vogeltjes die uit het nest 'gevallen' zijn terug te zetten in het nest. Is het nest stuk of onbereikbaar dan kan eventueel een provisorisch nestje gemaakt worden van bijvoorbeeld en boterkuipje en zoveel mogelijk van het originele nest materiaal. Het is dan te hopen dat de ouders de beestjes terug kunnen vinden.

Dode wilde vogels
U kunt dode dieren bij uw gemeente melden. Zij kunnen het dier ophalen. Kijk op
Overheid.nl om de gegevens van uw gemeente op te zoeken.
Alleen in de gemeente Nieuwegein kunt u de dierenambulance bellen : 0348-414242 om het kadaver weg te halen.

Gewonde vogels
Licht gewonde vogels of vogels die tegen een raam zijn gevlogen kunnen het beste een aantal uur ergens neer gezet worden om bij te komen. Doe de dieren in een doosje en zet dat rustig in de schuur. Als u een wilde vogel binnen, of bij de verwarming zet dan is er kans dat het dier ziek wordt omdat zulke dieren die warmte niet gewend zijn. Eten hoeven ze niet te hebben. Wat water mag, maar heeft meestal geen zin. Als u er telkens bij gaat kijken is dat voor de dieren erg stressvol en vertraagd dat het herstel van het beestje ernstig.

Naar de vogelopvang
Is er na een paar uur nog geen verbetering dan moet het diertje mogelijk naar een vogelopvang waar ze hopelijk het dier op kunnen knappen.

Voor gemeenten in ons werkgebied kunt u de ambulance bellen via 0348-414242 om te overleggen of wij het dier op kunnen halen. Woont u buiten ons werkgebied dan kunt u op de website dierenregistratie.nl de juiste dierenambulance opzoeken.

Buiten openingstijden van de vogelopvang
Gevonden vogels die buiten de openingstijden van de vogelopvang (bijvoorbeeld 's avonds) gemeld worden kunnen beter gewoon bij de melder blijven. Onze dierenambulance medewerkers zullen niets extra's met zo'n dier kunnen doen. Zo'n dier kan het beste rustig in een dicht doosje op een koele, maar beschutte plek gezet worden. Wilde vogels zijn vaak erg stress gevoelig, twee keer vervoeren is dan niet goed voor het dier.

Jonge vogels
Jonge vogels haalt de dierenambulance eigenlijk nooit op. Zie daarvoor bovenstaande tips. Bent u van mening dat het dier wel naar een vogelopvang moet dan kunt u het zelf ergens heenbrengen, zie google voor informatie.

In het document Vogel gevonden Wat Nu? kunt u meer lezen over wat u wel, maar ook absoluut niet moet doen als u een wilde vogel aantreft.
  • Ik heb een ander dier gevonden
Buiten ons werkgebied
Woont u niet in ons
werkgebied dan kunt u via de website dierenregistratie.nl de gegevens van de dierenambulance in uw buurt opzoeken.

Gewond dier
Gewonde dieren kunt u bij onze dierenambulance melden via ons alarmnummer: 0348-414242.

Dood wild dier
Gaat het om een dood wild dier, bijvoorbeeld een haas of een eend, dan kunt u deze bij uw gemeente melden. Zij kunnen het dier ophalen. Kijk op Overheid.nl om de gegevens van uw gemeente op te zoeken.
Alleen in de gemeente Nieuwegein kunt u de dierenambulance bellen op 0348-414242 om het kadaver weg te halen.

Dood huisdier
Vindt u een dood huisdier dan kunt u ons bellen op 0348-414242. Wij zullen het dier ophalen en proberen om de eigenaar te achterhalen.

Gezonde hond
Over honden die los lopend op straat gevonden zijn kunt u ons altijd bellen op 0348-414242. Vaak zal de eigenaar van de hond er al naar op zoek zijn. Meldt u het gevonden dier, dan is de kans groot dat wij reeds weten wie die eigenaar is, of zal die zich snel bij ons melden. Is het mogelijk om het dier te vangen of vast te zetten dan zullen we u dus vragen om, als het even mogelijk is, het dier een uurtje bij u thuis te houden om de eigenaar de kans te geven zich te melden. Daarna zullen wij het dier ophalen en proberen alsnog te herenigen met de eigenaar.

Gezonde kat
Heeft een kat geen eigenaar dan zullen we het in ons asiel opnemen en op zoek gaan naar een nieuw baasje voor het beestje. Is een dier verdwaald dan kunnen we het helpen om terug te komen bij zijn baasje.
Katten mogen los op straat lopen en aan een kat kun je moeilijk zien of het een eigenaar heeft of verdwaald is. Een wat slechter uitziende kat kan gewoon wat ouder zijn, dat is geen reden waarom het beestje niet buiten zou mogen lopen. In de praktijk is gebleken dat meer dan 80% van de 'gezonde' katten die bij ons gemeld worden toch een baasje blijkt te hebben. Belangrijk is dat de vinder het dier niet zomaar eten geeft. Een kat kan op dieet zijn en van ander voer ziek worden.
Om ons heel veel moeite, en het dier en zijn baasje heel veel ongemak te besparen, hanteren wij een zwerfkattenbeleid. In slechts een paar dagen en met een klein beetje inzet van de melder kunnen we met behoorlijke zekerheid vaststellen of een dier inderdaad onze hulp nodig heeft. Daarvoor moet u ons wel altijd even telefonisch benaderen op 0348-414242. Dan kan onze medewerker u uitleggen wat wij van u verwachten en de procedure in gang zetten.

Postduif
Een postduif heeft een ring om de poot en is dus een huisdier. Via de website van de NPO kunt u met het nummer van die ring eenvoudig de gegevens van de eigenaar opzoeken. Die is verantwoordelijk voor het dier en moet het dier hulp bieden als dat nodig is. Soms komt de eigenaar van de duif het dier ophalen. Maar als het dier gezond is dan is dat meestal niet nodig. Het is dan gewoon aan het bijkomen van een lange vlucht. Na een paar dagen zal het dier dan waarschijnlijk de weg naar huis vervolgen. Op de website van de NPO staan allerlei tips wat u kunt doen.
Daar staan eventueel ook de gegevens van centrale hokken bij u in de buurt waar u het dier heen kunt brengen mocht u er met de eigenaar niet uit komen.
De dierenambulance komt alleen in actie voor een postduif als de eigenaar ons daar opdracht voor geeft. In alle andere gevallen moet een vinder er uit zien te komen met de eigenaar.

Andere huisdieren
Vindt u andere huisdieren, bijvoorbeeld een konijn of een siervogel dan kunt u ons ook daarover bellen. We zullen eerst proberen de eigenaar te achterhalen. Mogelijk is er bij ons reeds een vermissing gemeld (zie onze lijst met vermiste dieren) en kunnen wij de eigenaar blij maken. Lukt dat niet, dan zal onze dierenambulance het dier ophalen.
  • Ik wil een dier uit het asiel adopteren
Fijn dat u interesse heeft in de adoptie van een dier uit ons asiel. Dieren in het asiel zijn daar vaak om diverse redenen terecht gekomen en verdienen een fijn thuis. Onze medewerkers hebben vaak veel kennis over de karaktereigenschappen van de dieren waardoor zij goed met u kunnen meedenken over welk dier het beste bij u past.

Op onze
website kunt u zien welke dieren er op dit moment herplaatsbaar zijn.
Per diersoort gelden wat verschillende regels. Voor volwassen katten kunt u vaak het beste gewoon naar ons asiel gaan, daar kan men u meer over de dieren vertellen dan dat we telefonisch kunnen, en u kunt gelijk kennismaken met het dier. Kittens verblijven vaak bij vrijwilligers thuis en er is in het asiel niet altijd iemand aanwezig om u alles te kunnen vertellen over de beschikbare honden, konijnen en siervogels. Voor die dieren vragen wij u dan ook op specifieke tijden langs te komen. Of een afspraak te maken om meer informatie over de dieren te krijgen.
Er staat op onze website per diersoort of dier vermeld hoe u kunt aangegeven geïnteresseerd te zijn in de adoptie van het dier.
  • Ik wil afstand doen van mijn huisdier of zoek tijdelijke opvang
Afstand
Soms is het voor een eigenaar niet meer mogelijk om voor zijn huisdier te zorgen. Onze stichting biedt mensen de mogelijkheid om afstand te doen van een hond, kat, siervogel of konijn. Nemen wij het dier op dan wordt het tijdelijk in ons asiel geplaatst en wij zullen op zoek gaan naar een geschikt nieuw baasje voor het dier.

Vul een van de volgende contactformulieren in:
U wordt daarna benaderd door onze afstandscoördinator of een andere medewerker van de opvang. Die zal samen met u bekijken of opname in ons asiel mogelijk is en wat de voorwaarden en kosten van afstand zijn.

Andere diersoorten kunnen wij helaas niet opnemen. Hieronder wat organisaties die u kunt benaderen. De meeste websites bevatten zelf ook weer verwijzingen:
Tijdelijke opvang
Wij bieden normaal geen tijdelijke opvang van dieren. We hebben daarvoor ook geen vergunning of papieren. Mensen kunnen daarvoor contact opnemen met een dierenpension in hun omgeving. Een eenvoudige zoekopdracht op internet zou voldoende informatie daarover moeten geven.
Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen worden soms dieren voor een paar dagen in ons asiel ondergebracht. Bijvoorbeeld omdat directe opvang noodzakelijk is. Omdat het dan ook altijd om spoedgevallen gaat, moet u daarvoor onze alarmlijn bellen: 0348-414242.
  • Ik heb de dierenambulance nodig om mijn dier te vervoeren
Moet u met uw huisdier ergens heen en heeft u zelf geen vervoer, dan kunnen wij dat voor u verzorgen. Bijvoorbeeld om naar de dierenarts te gaan. Is uw dier overleden dan kunnen wij het voor u afvoeren of zorgen dat het bij een dierenbegraafplaats of dierencrematorium komt.

Er zijn een aantal voorwaarden:
  • U moet in ons werkgebied wonen.
  • Wij rekenen € 25,- voorrijkosten en een kilometertarief € 1,- van voor de extra kilometers die wij rijden.*
  • U kunt bij onze chauffeur contant afrekenen, of met PIN betalen. Wij kunnen u achteraf ook een rekening van de gemaakte kosten sturen, dan brengen we wel administratiekosten in rekening.
  • Kosten voor de dierenarts, begraafplaats of dierencrematorium zijn natuurlijk voor uw eigen rekening.
  • Moet u naar de dierenarts voor een consult en duurt dat niet langer dan 30 minuten, dan wacht onze chauffeur op u en rekenen we alleen extra kilometers terug naar u woonadres. Duurt het langer, dan gaan wij verder en rekenen opnieuw voorrijkosten wanneer u terug naar huis wilt.
  • Is onze dierenambulance nodig voor een noodgeval op het moment of tijdens van de afspraak, dan gaat dat noodgeval natuurlijk voor op dat moment. Maar we zullen u er zo snel mogelijk over inlichten en samen met u een oplossing zoeken.

U kunt ons alarmnummer bellen om een afspraak te maken: 0348-414242.

* Tarieven per 1-1-2019
  • Ik wil vrijwilliger worden of stage lopen
Vrijwilliger worden
Binnen onze stichting werken uitsluitend vrijwilligers. Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe collega's en zouden het heel leuk vinden om u er bij te hebben.

Binnen onze stichting zijn functies op veel verschillende disciplines. Een specifieke opleiding is nergens echt nodig, wij zullen nieuwe medewerkers intern begeleiden om de werkzaamheden te kunnen uitvoeren.

Wil je weten voor welke functies wij medewerkers zoeken en wat die functies inhouden, kijk dan eens bij
vacatures onze website.

Via dit contactformulier kunt u uw gegevens aan ons doorgeven. U wordt daarna benaderd door iemand van vrijwilligerszaken die u alle informatie kan geven over de diverse werkzaamheden binnen onze stichting en daarna kan zorgen dat u snel bij ons aan de slag kunt.

Stage
Stagiaires hebben een intensieve en constante begeleiding nodig. Helaas hebben onze vrijwilligers geen mogelijkheden om stagiaires die begeleiding te geven.
Het is dus bij onze stichting niet mogelijk om maatschappelijke of andere kortlopende stages te lopen in het asiel of bij de dierenambulance. Verzoeken ervoor nemen wij ook NIET in behandeling.

Alleen studenten dierenwelzijn op het HBO of MBO kunnen heel soms in ons asiel terecht. Zij kunnen interesse via dit contactformulier doorgeven.
  • Ik wil informatie voor PR actie of een spreekbeurt
PR Actie
Heeft u niet dringende vragen of belt u over PR actie, bijvoorbeeld over de aanwezigheid van de ambulance bij een braderie of markt, vul dan dit
contactformulier in. Er wordt dan contact met u opgenomen door een van onze PR medewerkers.

Radio/TV/Krant
Belt u namens een radio-, of tv zender of een krant en wilt u direct een quote, foto of interview bel dan naar ons alarmnummer: 0348-414242. Onze centralist kan zorgen dat u teruggebeld wordt door een collega die u verder kan helpen.

Spreekbeurt
Het is natuurlijk erg leuk als iemand een spreekbeurt wil houden over ons asiel of dierenambulance. Kennis over dieren en de dierenambulance is belangrijk en via spreekbeurten komen veel kinderen daarmee in aanraking. Op deze pagina kun je allerlei informatie vinden die je kunt gebruiken tijdens zo'n spreekbeurt.

Wil je dat de ambulance aanwezig is bij een spreekbeurt, dan is dat vaak mogelijk. De chauffeur houdt niet de spreekbeurt, maar kinderen kunnen in de ambulance kijken en na de spreekbeurt eventueel vragen stellen aan de chauffeur. Via dit contactformulier kan je je gegevens aan ons doorgeven. Je moet wel minimaal 2 weken voordat de spreekbeurt is de aanvraag doen, anders gaat het niet lukken om alles te regelen. Je krijgt binnen een paar dagen bericht of de ambulance ook echt aanwezig kan zijn.
  • Ik heb een klacht over, of vraag voor de stichting
Klacht
Alleen schriftelijke klachten kunnen we in behandeling nemen. Heeft u een klacht, stuur dan een bericht via dit
contactformulier en geef daarin zo duidelijk mogelijk aan waar uw klacht over gaat en wanneer dat was. Wij zullen het uitzoeken en contact met u opnemen.

Vragen over een factuur
Heeft u vragen over een factuur die u van ons ontvangen heeft, dan kunt u het volgende contactformulier invullen. Er wordt dan contact met u opgenomen door onze penningmeester.

Algemene informatie
Wilt u een algemeen bericht naar het secretariaat van onze stichting sturen, dan kan dat via dit contactformulier. Kijk eerst goed bij de andere onderwerpen op deze pagina. Als u uw antwoord daarbij kunt vinden of er een specifiek contact formulier staat, gebruik dat dan.

Ons secretariaat:
  • houdt niet de lijsten met vermiste en gevonden dieren bij, dus kan daar niets aan toevoegen of informatie over geven
  • neemt geen meldingen over enig dier (gevonden, vermist, afstand, aanschaf overlast of anders) aan, en kan over lopende zaken over dieren geen informatie geven.
  • kan geen informatie over dieren in ons asiel geven
  • neemt geen aanvragen voor stages in behandeling

Houdt u er ook rekening mee dat het meer dan een week kan duren voordat uw bericht inhoudelijk in behandeling wordt genomen.
  • Ik wil een donatie doen of de stichting sponsoren
Als kleine lokale stichting zijn wij altijd op zoek naar middelen waarmee wij ons werk kunnen doen. We willen de dieren helpen en dat doen al onze vrijwilligers graag. Maar er zijn ook altijd spullen en financiën nodig. Voor een groot deel zijn wij afhankelijk van donaties en sponsors. Dus als u ons wilt helpen dan natuurlijk graag!

Financiële donatie
Op de pagina
Steun ons staat uitgelegd hoe u eenvoudig een eenmalige gift kunt doen aan onze stichting, maar ook hoe u vaste donateur kan worden.

Sponsoring
Als bedrijf of particulier kunt u ons ook sponsoren. Hebt u bijvoorbeeld een bedrijf wat bepaalde spullen aan ons wilt geven of diensten voor ons wilt uitvoeren dan horen wij dat graag. Via dit contactformulier kunt u aangeven wat u zou willen sponsoren. Er wordt dan contact met u opgenomen door een van onze medewerkers om alles te bespreken.

Spullen of dierenvoer
Niet alle spullen kunnen wij gebruiken, hieronder een overzicht wat we goed kunnen gebruiken:
  • Textiel: niet alles zullen we in het asiel kunnen gebruiken, maar dat kan dan via een kledingactie toch ten goede komen aan het asiel.
  • Dierenvoer: elke soort voer voor huisdieren is welkom. De dieren in het asiel kunnen we niet altijd elk soort voer geven, maar wij ondersteunen een aantal mensen die het goed kunnen gebruiken met alles wat we zelf niet gebruiken.
  • Hondenmanden
  • Katten reismanden
Heeft u deze spullen, dan kunt u die tijdens openingstijden in ons asiel langs brengen. Wij hebben geen mogelijkheden om spullen bij mensen op te halen.

Spullen die wij echt niet kunnen gebruiken:
  • Stoffen kattenmanden
  • Grote katten krabmeubels
Heeft u dit soort spullen, dan kunt u beter kijken of u een ander daarmee blij kan maken.

Staat wat u wilt doneren hierboven niet genoemd en wilt u zeker weten of wij het kunnen gebruiken neem dan contact met ons op via dit contactformulier. U wordt dan teruggebeld door een collega die dat met u zal bespreken.